Co warto wiedzieć o piramidzie żywienia

Co warto wiedzieć o piramidzie żywienia

W dzisiejszym świecie zdrowe żywienie jest bardzo ważne, aby dłużej zachować dobre zdrowie oraz aktywność fizyczną. Jaką rolę w zdrowym odżywianiu odgrywa piramida żywieniowa? Czy warto stosować się do zaleceń z piramidy w codziennej diecie? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w poniższym artykule, który wyjaśni czym jest piramida żywienia oraz jaki wpływ ma na funkcjonowanie organizmu każdego człowieka.

Co to jest piramida żywienia

Piramida żywienia w sposób obrazowy przedstawia zalecenia specjalistów, co do codziennej diety oraz prawidłowego odżywiania się. W Polsce piramidę żywienia publikuje Instytut Żywności i Żywienia znajdujący się w Warszawie. Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej składa się z sześciu poziomów, które wyznaczają jakie produkty oraz w jakich ilościach powinno się je spożywać w codziennej diecie. U podstawy piramidy znajdują się produkty, które powinny być spożywane w jak największej ilości, natomiast im wyżej ku górze piramidy tym spożycie powinno być mniejsze. Na podstawie piramidy znajduje się aktywność fizyczna taka jak chodzenie, spacery itp, która ma bardzo duże znaczenie i wpływ na to, aby zachować dobre zdrowie oraz dobrą kondycję fizyczną. Na dole piramidy znajdziesz warzywa i owoce, które powinny być podstawą w diecie. Różne warzywa i owoce dostarczają wiele niezbędnych składników odżywczych w tym składników mineralnych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kolejny poziom to produkty zbożowe najlepiej pełnoziarniste. Na następnym poziomie czyli środkowym znajdują się produkty mleczne takie jak: mleko, jogurty, kefir itp. Przedostatni poziom w piramidzie zdrowego żywienia zawiera tłuszcze zwierzęce, roślinne, ryby oraz nasiona roślin strączkowych. Jednak wskazane jest, aby więcej spożywać tłuszczy roślinnych typu oleje, które są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Na samym szczycie znajdują się orzechy, słodycze it, których powinno spożywać się jak najmniej. Zasady zdrowego żywienia są bardzo ważne, aby zachować dobre zdrowie lub ograniczyć ryzyko rozwinięcia się poważnych chorób. Na stronie https://www.lightbox.pl/blog/piramida-zywienia znajdziesz szereg informacji na temat piramidy żywienia oraz jej prawidłowej interpretacji.

Jakie produkty zawiera piramida zdrowego żywienia i jak ją interpretować

Piramida żywienia zawiera dużo różnych produktów, jednak każde z nich w innych codziennych dawkach. Produkty występujące na najniższym poziomie piramidy, czyli warzywa i owoce, powinny znaleźć się w Twoim jadłospisie w największej ilości każdego dnia. Im wyższe piętro piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywania produktów z danego przedziału. Tak więc warzywa i owoce powinny stanowić połowę spożywanych posiłków w ciągu dnia. Warto stosować  pełnoziarniste produkty zbożowe oraz chude mięso. Z kolei słodycze powinny być małym dodatkiem spożywanym od czasu do czasu. Piramida to rodzaj wskazówki, który wyznacza Ci tor żywienia. Każda osoba ma inny organizm, inne choroby czy schorzenia, inną sprawność fizyczną itd. Z tego jednemu będą odpowiadać inne produkty spożywcze niż drugiemu. Każdy musi dopasować do siebie i swojego organizmu to co najlepiej będzie Ci pasowało. Najnowsza piramida zawiera poziom aktywności fizycznej. To najniższy i największy poziom piramidy,  co oznacza, że tego powinno być w Twoim życiu najwięcej. Poprzednia wersja piramidy nie uwzględniała ruchu i ćwiczeń. Jednak według specjalistów ruch to najlepsze lekarstwo na wiele dolegliwości. Tak więc ruch i odpowiednia codzienna dieta równa się lepsze zdrowie i lepsza kondycja.

Jak zmieniła się piramida i w którym miejscu znajdują się teraz produkty zbożowe

Piramida żywieniowa to graficzne przedstawienie zasad zdrowego odżywiania. U jej podstaw leżą produkty, które powinny gościć w Twojej diecie każdego dnia. Wierzchołek zajmuje żywność, po którą specjaliści zalecają się sięgać bardzo rzadko. Jednak na przestrzeni lat piramida wyglądała nieco inaczej. U jej podstaw znajdowały się produkty zbożowe  typu: pieczywo, ryż, makaron, a poziom wyżej - warzywa i owoce. Na szczycie piramidy były umieszczone tłuszcze roślinne i zwierzęce oraz słodycze i słodkie napoje. W późniejszym czasie tworząc piramidę wzięto pod uwagę zalecenia oraz wyniki badań naukowców i specjalistów z zakresu zdrowego żywienia, które uwzględniają aktywność fizyczną oraz zamieniono kolejnością warzywa  i owoce na podstawę zamiast produktów zbożowych. W ten sposób produkty zbożowe trafiły na piętro wyżej czyli powinno się je spożywać w mniejszej ilości jak dotąd sądzono. Dodatkowo uzupełnieniem piramidy żywienia powinno być wypijanie co najmniej półtora litra wody dziennie, ograniczyć spożycie soli, spożycie alkoholi,  oraz napojów słodzonych czy słodyczy. Odpowiednie żywienie oraz aktywność fizyczna pomogą Ci pozbyć się problemów zdrowotnych, osiągnąć lepsze zdrowie oraz prawidłową sylwetkę ciała. Piramida żywienia to podstawowe zasady prawidłowego odżywiania zarówno dla osób starszych, dorosłych czy młodzieży.

fot. pixabay.com

Komentarze czytelników:

Brak komentarzy do artykułu - Twój może być pierwszy!

pomidor

* Wysyłając komentarz, potwierdzasz znajomość regulaminu portalu. Autor komentarza ponosi odpowiedzialność za jego treść, z kolei wydawca portalu zastrzega sobie możliwość moderacji treści i publikacji wyłącznie komentarzy najlepszych merytorycznie.

Dieta bezglutenowa też może być smaczna – przekonaj się sam

Dieta bezglutenowa też może być smaczna – przekonaj się sam

Dieta bezglutenowa okazuje się wybawieniem nie tylko dla osób, chorujących na celiakię. Sprawdza się też w przypadku alergii czy nadwrażliwości na gluten.

Otwarcie i zaopatrzenie lodziarni - na co zwrócić uwagę?

Otwarcie i zaopatrzenie lodziarni - na co zwrócić uwagę?

Zastanawiasz się, w jaki sposób zadbać o zaopatrzenie lodziarni? W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co najważniejsze!

Noże japońskie – nowy wymiar gotowania

Noże japońskie – nowy wymiar gotowania

Nawet, jeśli dotychczas nie miałeś z nimi do czynienia, to z pewnością noże japońskie kojarzą ci się z niebywałą precyzją i najwyższą jakością wykonania.

Catering eventowy dopasowany do Twoich potrzeb

Catering eventowy dopasowany do Twoich potrzeb

Catering eventowy to kompleksowa usługa, która obejmuje przygotowanie oraz serwowanie posiłków w trakcie zorganizowanych imprez.

Jaki komplet garnków na indukcję wybrać?

Jaki komplet garnków na indukcję wybrać?

Płyty indukcyjne od lat sukcesywnie wypierają tradycyjne kuchenki gazowe.

Jaka kawa jest najlepsza do ekspresu ciśnieniowego?

Jaka kawa jest najlepsza do ekspresu ciśnieniowego?

Masz ekspres ciśnieniowy lub zastanawiasz się nad jego zakupem, ale nie wiesz, jaka kawa będzie najlepszym wyborem?

Masła orzechowe - zdrowe przekąski pełne witamin

Masła orzechowe - zdrowe przekąski pełne witamin

Masło orzechowe to produkt, który charakteryzuje nie tylko doskonały smak, ale również składniki doskonale wpływające na nasze zdrowie i kondycję.

Z czym pić kawę - eksperymentuj, kiedy zaczynasz się nudzić!

Z czym pić kawę - eksperymentuj, kiedy zaczynasz się nudzić!

Nawet najwięksi smakosze kawowego naparu mają czasem ochotę spróbować "czegoś innego".

Czajniki indukcyjne czy gazowe?

Czajniki indukcyjne czy gazowe?

Gotowanie wody to codzienna czynność, z która styka się większość z nas. Czajniki jednak nie są wieczne, a my po pewnym czasie stajemy przed dylematem, jaki produkt wybrać.

Co zrobić z fusami po kawie?

Co zrobić z fusami po kawie?

Ostatnia kropla tego aromatycznego napoju nie oznacza ostatniego użycia fusów. Ten „odpad” można wykorzystać na wiele sposobów. Oto kilka z nich.

Polub nas na Facebooku'u
W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.
Zgadzam się