Wpływ kofeiny na organizm człowieka

Jak kofeina wpływa na nasz organizm?

Na myśl hasła kofeina w głowach większości z nas powstaje obraz świeżo zaparzonej, aromatycznej filiżanki kawy o poranku. Ten produkt pochodzący z roślin znaleźć można również w herbacie, napojach orzeźwiających i czekoladzie.

Kofeina jest silnym środkiem pobudzającym. Może być wykorzystywana w celu poprawy siły fizycznej i wytrzymałości. Jest klasyfikowana jako substancja nootropowa, ponieważ uwrażliwia neurony i zapewnia stymulację umysłową. Spożywana w umiarkowanych ilościach polepsza koncentrację i nastrój, usuwa zmęczenie i wyostrza uwagę. Badania wskazują jakoby kofeina zapobiegała demencji. Mówi się też o prawdopodobnym zmniejszeniu niebezpieczeństwa zapadnięcia na chorobę Alzheimera.

Ile filiżanek kawy należy pić dziennie?

Badania pokazują, że już dwie zmniejszają ryzyko przedwczesnej śmierci w wyniku chorób serca, płuc bądź udaru. Nasza codzienna pobudka organizmu przed pracą przyczynia się również do zmniejszenia liczby wypadków, szczególnie gdy pracujemy w niebezpiecznych warunkach, np. na wysokości. Dla tych wszystkich, którzy nie lubią smaku kawy, przypominam, że herbata również zawiera kofeinę (w mniejszej ilości) i inne substancje takie jak flawonoidy i ma takie samo działanie. Bezpieczna dawka kofeiny na dzień to 600 mg, za umiarkowane spożycie uważa się natomiast 300 mg na dobę. W filiżance 140 ml zawartość wynosi od 65 mg (zwykła kawa) do 115 mg (kawa filtrowana).

Czy mogą wystąpić skutki uboczne?

Tak. Sprawdza się tu popularne powiedzenie: co za dużo, to nie zdrowo. Spożywanie regularnie dużej ilości kofeiny (1000 mg) może wiązać się z problemami z zajściem w ciążę, występowaniem zgagi, a nawet zmian w funkcjonowaniu jelit. Zbyt duża dawka prowadzi do zaburzeń snu. Ciało odrzuca sygnały ostrzegawcze, że jest zmęczone i potrzebuje odpoczynku. Kofeina nie uzupełnia poziomu naszej energii i nie zapobiega emocjonalnemu zmęczeniu. Jedynym remedium na to jest sen i jedzenie. Gdy normalne wzorce snu są na stałe zakłócone może wystąpić pogorszenie nastroju. Zbyt dużo kofeiny może prowadzić do uczucia lęku. Jesteśmy wtedy nadmiernie nerwowi, pocimy się. Występuje drżenie rąk.

Podsumowując: pijmy kawę, tylko nie przesadzajmy z jej ilością. Tak, aby czerpać tylko pozytywne efekty działania kofeiny na nasz organizm.

fot. pixabay.com

Komentarze czytelników:

Brak komentarzy do artykułu - Twój może być pierwszy!

pomidor

* Wysyłając komentarz, potwierdzasz znajomość regulaminu portalu. Autor komentarza ponosi odpowiedzialność za jego treść, z kolei wydawca portalu zastrzega sobie możliwość moderacji treści i publikacji wyłącznie komentarzy najlepszych merytorycznie.

Kawa czy herbata? Co dla kogo?

Kawa czy herbata? Co dla kogo?

Wybór gorącego napoju to powszechny dylemat, który pojawia się już przy śniadaniu. Co jest lepsze? Kawa czy herbata?

Spieniacz do mleka - kompleksowy poradnik

Spieniacz do mleka - kompleksowy poradnik

Wielu kawoszy nie wyobraża sobie idealnie podanej kawy bez spienionego mleka. Kawa z pianką jest najbardziej znana pod postacią cappuccino, caffe latte czy latte macchiato.

Sposoby na zaparzenie kawy i herbaty

Sposoby na zaparzenie kawy i herbaty

Większość z nas nie wyobraża sobie rozpocząć dnia bez kubka ulubionej kawy lub herbaty. Napoje te z resztą towarzyszą nam nie tylko rano...

Kawa bezkofeinowa - Czy jest zdrowa? Jak się ją produkuje?

Kawa bezkofeinowa - Czy jest zdrowa? Jak się ją produkuje?

Choć kawa bezkofeinowa wielu osobom wydaje się pozbawiona największej korzyści płynącej z jej picia, czyli kofeiny, to właśnie jej brak niejednej osobie pozwala cieszyć się wspaniałym smakiem i aromatem, kiedy tylko mają na nią ochotę. Czy kawa bezkofeinowa jest zdrowa?

Jak przyjemnie i skutecznie zaczerpnąć energii na cały dzień?

Jak przyjemnie i skutecznie zaczerpnąć energii na cały dzień?

Co więc zrobić, aby lepiej się obudzić i przeżyć poranek o wiele przyjemniej? Wystarczy napić się aromatycznej kawy.

Najnowsze badania: nawet ogromna ilość kawy jest bezpieczna dla

Najnowsze badania: nawet ogromna ilość kawy jest bezpieczna dla serca

Kawa z zawartością kofeiny jest całkowicie bezpieczna dla tętnic i serca - takie wnioski pojawiły się w podsumowaniu badania przeprowadzonego przez londyńskich naukowców.

Daenerys jest w klubie miłośników kawy!

Daenerys jest w klubie miłośników kawy!

Niespodziewanym bohaterem czwartego odcinka finałowego sezonu Gry o Tron stała się… kawa, a konkretnie papierowy kubek, który nie miał prawa znaleźć się w czasach rozgrywania się akcji Pieśni Lodu i Ognia.

Formuła optymalnego spożycia kofeiny

Naukowiec z amerykańskiej armii pracuje nad formułą optymalnego spożycia kofeiny

Prawdopodobnie zdarzyło się tak, że przy nalewaniu trzeciej, czwartej lub piątej porcji „małej czarnej” zadaliście sobie pytanie: „czy kawa rzeczywiście mi pomoże?”.

Ceremonia parzenia kawy – jak się do niej przygotować?

Ceremonia parzenia kawy – jak się do niej przygotować?

Bycie kawoszem zaczyna się wraz z chwilą, gdy spróbujesz prawdziwej kawy i zakochasz się w jej aromacie oraz smaku. Przekonaj się, jak wygląda ceremonia parzenia tego niepowtarzalnego napoju.

Kawa zbożowa - zalety, wady, właściwości

Kawa zbożowa - zalety, wady, właściwości

Kawa zbożowa od jakiegoś czasu ponownie zyskuje na popularności. Dowiedźcie się, dlaczego warto po nią sięgać i jaki ma wpływ na organizm.

Polub nas na Facebooku'u
W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.
Zgadzam się