Wpływ kofeiny na organizm człowieka

Jak kofeina wpływa na nasz organizm?

Na myśl hasła kofeina w głowach większości z nas powstaje obraz świeżo zaparzonej, aromatycznej filiżanki kawy o poranku. Ten produkt pochodzący z roślin znaleźć można również w herbacie, napojach orzeźwiających i czekoladzie.

Kofeina jest silnym środkiem pobudzającym. Może być wykorzystywana w celu poprawy siły fizycznej i wytrzymałości. Jest klasyfikowana jako substancja nootropowa, ponieważ uwrażliwia neurony i zapewnia stymulację umysłową. Spożywana w umiarkowanych ilościach polepsza koncentrację i nastrój, usuwa zmęczenie i wyostrza uwagę. Badania wskazują jakoby kofeina zapobiegała demencji. Mówi się też o prawdopodobnym zmniejszeniu niebezpieczeństwa zapadnięcia na chorobę Alzheimera.

Ile filiżanek kawy należy pić dziennie?

Badania pokazują, że już dwie zmniejszają ryzyko przedwczesnej śmierci w wyniku chorób serca, płuc bądź udaru. Nasza codzienna pobudka organizmu przed pracą przyczynia się również do zmniejszenia liczby wypadków, szczególnie gdy pracujemy w niebezpiecznych warunkach, np. na wysokości. Dla tych wszystkich, którzy nie lubią smaku kawy, przypominam, że herbata również zawiera kofeinę (w mniejszej ilości) i inne substancje takie jak flawonoidy i ma takie samo działanie. Bezpieczna dawka kofeiny na dzień to 600 mg, za umiarkowane spożycie uważa się natomiast 300 mg na dobę. W filiżance 140 ml zawartość wynosi od 65 mg (zwykła kawa) do 115 mg (kawa filtrowana).

Czy mogą wystąpić skutki uboczne?

Tak. Sprawdza się tu popularne powiedzenie: co za dużo, to nie zdrowo. Spożywanie regularnie dużej ilości kofeiny (1000 mg) może wiązać się z problemami z zajściem w ciążę, występowaniem zgagi, a nawet zmian w funkcjonowaniu jelit. Zbyt duża dawka prowadzi do zaburzeń snu. Ciało odrzuca sygnały ostrzegawcze, że jest zmęczone i potrzebuje odpoczynku. Kofeina nie uzupełnia poziomu naszej energii i nie zapobiega emocjonalnemu zmęczeniu. Jedynym remedium na to jest sen i jedzenie. Gdy normalne wzorce snu są na stałe zakłócone może wystąpić pogorszenie nastroju. Zbyt dużo kofeiny może prowadzić do uczucia lęku. Jesteśmy wtedy nadmiernie nerwowi, pocimy się. Występuje drżenie rąk.

Podsumowując: pijmy kawę, tylko nie przesadzajmy z jej ilością. Tak, aby czerpać tylko pozytywne efekty działania kofeiny na nasz organizm.

fot. pixabay.com

Komentarze czytelników:

Brak komentarzy do artykułu - Twój może być pierwszy!

pomidor

* Wysyłając komentarz, potwierdzasz znajomość regulaminu portalu. Autor komentarza ponosi odpowiedzialność za jego treść, z kolei wydawca portalu zastrzega sobie możliwość moderacji treści i publikacji wyłącznie komentarzy najlepszych merytorycznie.

Kawa bezkofeinowa - Czy jest zdrowa? Jak się ją produkuje?

Kawa bezkofeinowa - Czy jest zdrowa? Jak się ją produkuje?

Choć kawa bezkofeinowa wielu osobom wydaje się pozbawiona największej korzyści płynącej z jej picia, czyli kofeiny, to właśnie jej brak niejednej osobie pozwala cieszyć się wspaniałym smakiem i aromatem, kiedy tylko mają na nią ochotę. Czy kawa bezkofeinowa jest zdrowa?

Jak przyjemnie i skutecznie zaczerpnąć energii na cały dzień?

Jak przyjemnie i skutecznie zaczerpnąć energii na cały dzień?

Co więc zrobić, aby lepiej się obudzić i przeżyć poranek o wiele przyjemniej? Wystarczy napić się aromatycznej kawy.

Najnowsze badania: nawet ogromna ilość kawy jest bezpieczna dla

Najnowsze badania: nawet ogromna ilość kawy jest bezpieczna dla serca

Kawa z zawartością kofeiny jest całkowicie bezpieczna dla tętnic i serca - takie wnioski pojawiły się w podsumowaniu badania przeprowadzonego przez londyńskich naukowców.

Daenerys jest w klubie miłośników kawy!

Daenerys jest w klubie miłośników kawy!

Niespodziewanym bohaterem czwartego odcinka finałowego sezonu Gry o Tron stała się… kawa, a konkretnie papierowy kubek, który nie miał prawa znaleźć się w czasach rozgrywania się akcji Pieśni Lodu i Ognia.

Formuła optymalnego spożycia kofeiny

Naukowiec z amerykańskiej armii pracuje nad formułą optymalnego spożycia kofeiny

Prawdopodobnie zdarzyło się tak, że przy nalewaniu trzeciej, czwartej lub piątej porcji „małej czarnej” zadaliście sobie pytanie: „czy kawa rzeczywiście mi pomoże?”.

Ceremonia parzenia kawy – jak się do niej przygotować?

Ceremonia parzenia kawy – jak się do niej przygotować?

Bycie kawoszem zaczyna się wraz z chwilą, gdy spróbujesz prawdziwej kawy i zakochasz się w jej aromacie oraz smaku. Przekonaj się, jak wygląda ceremonia parzenia tego niepowtarzalnego napoju.

Kawa zbożowa - zalety, wady, właściwości

Kawa zbożowa - zalety, wady, właściwości

Kawa zbożowa od jakiegoś czasu ponownie zyskuje na popularności. Dowiedźcie się, dlaczego warto po nią sięgać i jaki ma wpływ na organizm.

Kawa jest kluczem do dobrej pracy zespołowej, tak wynika z badań

Kawa jest kluczem do dobrej pracy zespołowej, tak wynika z badań

Naukowcy odkryli, że ludzie, którzy wypili kawę z zawartością kofeiny przed pracą w zespole, znacznie lepiej oceniali swoje wyniki uzyskiwane w grupie.

Naukowcy tworzą nowy sposób spożycia większej ilości warzyw

Kawa z brokułami: naukowcy tworzą nowy sposób spożycia większej ilości warzyw

Ci, którzy nie przepadają za brokułami w tradycyjnej formie, nadal mogą czerpać korzyści zdrowotne dzięki opracowanej wersji proszku...

Przepis na domowe ciasto do kawy w 15 minut

Przepis na domowe ciasto do kawy w 15 minut

Do kawy najlepszy będzie deser. Dziś zaproponujemy Wam ciasto z mikrofalówki i pucharek wypełniony słodkościami. W obu przypadkach znajdziecie w nich dodatek w postaci lodów.

Polub nas na Facebooku'u
W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.
Zgadzam się