Codzienne picie kawy

Czy codzienne picie kawy jest zdrowe dla organizmu?

Zdania są zdecydowanie podzielone! Zwolenników i przeciwników kawy każdego dnia przybywa. Jedyni twierdzą, że kawa nie ma żadnych pozytywnych właściwości, inni odwrotnie - upatrują się w niej leku na wszelkie dolegliwości.

Fakt jest taki, że prawda leży pośrodku. Odpowiednia dawka może mieć dla organizmu działanie wręcz terapeutyczne, lecz w nadmiarze może doprowadzić do wypłukania z niego magnezu lub odwapnienia kości. W mniejszej ilości kawa zapobiega rozwojowi chorób cywilizacyjnych - usprawnia pracę serca, zwiększa wytrzymałość naczyń krwionośnych na wysiłek, a zawarta w niej kofeina pobudza nasz intelekt. Zbyt duża ilość powoduje za to uczucie niepokoju, nadpobudliwość, zaburza rytm bicia serca i nienaturalnie przyspiesza oddech.

Jaka jest jednak granica pomiędzy ilością odpowiednią, a mogącą siać spustoszenie? Jest to sprawa bardzo indywidualna, ale przyjmuje się, że organizm może dziennie przyjąć około 500 mg kofeiny. Odpowiada to maksymalnie 4 filiżankom kawy, co ważne - nie wypitych jedna za drugą, a z odpowiednimi przerwami. Najlepiej tak, by rozłożyć tą ilość na cały dzień.

Nie jest też tak, że nasz organizm każdego dnia z łatwością przyswoi przyjęte 4 filiżanki “małej czarnej”. Jego kondycja jest różna, przez co jednego dnia na nogi postawi nas większa ilość kawy, a innego już jedna filiżanka może wpłynąć zadziałać na nas negatywnie. Powodem tego jest choćby zmienne ciśnienie atmosferyczne - ma ono nieubłagany wpływ szczególnie na meteopatów, którzy kofeiną zawartą w kawie próbują regulować swoje ciśnienie krwi. Ilość kawy możliwej do wypicia zależna jest też od naszej aktywności fizycznej. Często już ona sama wystarczająco podnosi ciśnienie i nie należy wtedy dodatkowo, sztucznie siebie pobudzać.

Istotne jest więc, by “słuchać” swojego organizmu. Jeśli czujemy się senni - kawa z pewnością pomoże. Jednak w przypadku, kiedy jesteśmy już bardzo aktywni, picie kolejnej kawy wyłącznie ze względu na jej ulubiony smak nie jest już wskazane.

Podczas picia kawy, warto też zastanowić się nad innymi produktami, które wspomnianą kofeinę zawierają, by sumaryczną jej ilość odpowiednio wyważyć. Jeśli np. godzinę wcześniej wypiliśmy napój z guaraną, która zawiera jeszcze więcej kofeiny - z kawą warto już się wstrzymać. Ciśnienie krwi podnoszą również inne związki, jak np. teina w popularnej czarnej herbacie.

Pijmy więc kawę, ponieważ ma ona szereg pozytywnych właściwości, lecz ze względu na zawartą w niej kofeinę róbmy to z umiarem. Szczególnie, jeśli cierpimy na nadciśnienie.

fot. pixabay.com

Komentarze czytelników:

Mam wrażenie, że ile badań naukowców, tyle zdań na temat zdrowotności kawy ;) Ja wiem tylko, że kawę lubię i dlatego nie planuję z niej zrezygnować, choćby miała mieć jakieś lekko negatywne skutki dla mojego organizmu. To jest po prostu coś w rodzaju używki, od której trudno się uwolnić. Bo ciężko uwolnić się od czegoś, co bardzo się lubi ;)

Ja też kawy nie potrafię ograniczać ;-)

pomidor

* Wysyłając komentarz, potwierdzasz znajomość regulaminu portalu. Autor komentarza ponosi odpowiedzialność za jego treść, z kolei wydawca portalu zastrzega sobie możliwość moderacji treści i publikacji wyłącznie komentarzy najlepszych merytorycznie.

Majówka w ogrodzie

Majówka w ogrodzie – jak zorganizować najlepsze przyjęcie dla rodziny i zapewnić multum atrakcji?

Majówka zbliża się wielkimi krokami, zatem czas najwyższy zastanowić się, jak zorganizować przyjęcie w ogrodzie.

Ekspresy z młynkiem do kawy – kiedy do serwisu?

Ekspresy z młynkiem do kawy – kiedy do serwisu?

Warto dbać o młynek i profilaktycznie go czyścić zanim zawiedzie. Jeśli już pojawi się jakiś problem, pomocy należy szukać w serwisie ekspresów do kawy.

Co nieco o kawiarkach

Co nieco o kawiarkach

Kawiarki wyglądają może trochę oldschoolowo, ale niech nie zmylą Was pozory! To urządzenie, dzięki któremu przyrządzicie naprawdę pyszną, aromatyczną kawę, która zachwyci Was i Waszych gości.

Gdzie sprawdzi się lodówka monoklimatyczna?

Gdzie sprawdzi się lodówka monoklimatyczna?

Lodówki bez zamrażalnika to urządzenie, które wbrew pozorom sprawdzi się w domach, gdzie mieszka rodzina wielodzietna, jak i mniejsza.

Najlepsze i najzdrowsze alternatywy dla rzucających kawę

Najlepsze i najzdrowsze alternatywy dla rzucających kawę

Istnieje wiele zdrowszych alternatyw, które wykazują bardzo zbliżone działanie do kawy. Jakie są najzdrowsze zamienniki dla rzucających kawę?

Jakość wody i jej wpływ na smak kawy

Jakość wody i jej wpływ na smak kawy

Jakiej wody używać do parzenia kawy, aby zachwyciła najbardziej wybrednego kawosza? Czy zwykła kranówka to dobry wybór?

Czym powinna wyróżniać się jakościowa blacha do pieczenia?

Czym powinna wyróżniać się jakościowa blacha do pieczenia?

Blacha do ciasta to niezbędny element każdej osoby, która lubuje się w pieczeniu ciast. Bez niej jest to praktycznie nie możliwe. Właściwa forma nadaje kształt i umożliwia pieczenie w piekarniku.

Zalety bio żywności - wydaj więcej, zyskaj zdrowie

Zalety bio żywności - wydaj więcej, zyskaj zdrowie

Wydaje się, że z każdym rokiem żywność oznaczana jako “bio” zyskuje na popularności. Odpowiada za to rosnąca świadomość w kwestii zdrowia i tego, jakie znaczenie ma dla niego sposób odżywiania.

Dieta nie musi być nudna! Dieta pudełkowa

Dieta nie musi być nudna! Dieta pudełkowa

Dieta pudełkowa może być rozwiązaniem dla osób, które dotychczas nie potrafiły sobie poradzić z przestrzeganiem jadłospisu.

Składniki na pobudzającą i rozgrzewającą kawę mocy

Kawa mocy i herbata na odporność – co pić jesienią i zimą?

Ciepło pochodzące z gorącej kawy lub herbaty rozlewa się na całe ciało. I wtedy można siadać do pracy lub po prostu – znów zacząć podbijać świat!

Polub nas na Facebooku'u
W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.
Zgadzam się